NATUURKUNST

  • Jeroen Verhoeff Natuurkunst Ocelot
  • .
  • De schilderijen van Jeroen Verhoeff onderscheiden zich door hun hoge realistische gehalte en originaliteit. Alle ontwerpen voor zijn schilderijen komen voort uit zijn fantasie. De detaillering en de penseelstreken zijn zo verfijnd dat zijn werken vaak voor foto’s worden aangezien. De keuze van zijn onderwerpen is zeer breed: van dartelende dolfijnen, vliegende vogels, jagende roofdieren, scholen vissen tot intieme rustmomenten.
  • .....
  • De ongeoefende kijker ziet het misschien niet meteen, maar zijn schilderijen laten altijd puur wilde dieren zien die zich natuurlijk gedragen in een originele, natuurlijke omgeving. Om dit ‘wilde realisme’ te kunnen bereiken is veel kennis van de natuur, ervaring, tijd en geduld vereist.
  • ..
  • “Bij het realistisch schilderen van stillevens, landschappen en natuur begint het proces met het kopiëren van een stukje werkelijkheid, of een foto daarvan. Creatieve en originele kunst start wat mij betreft echter blanco, dus wat dat betreft zou natuurkunst niet mijn keus zijn. Maar omdat ik de natuur zo fantastisch vind, heb ik toch voor deze kunstvorm gekozen, maar wel op mijn eigenwijze eigen wijze.”
  • . .
  • Hij schildert daarbij ook nog eens graag dieren in actie. Dat zijn de moeilijkste onderwerpen om te schilderen, want behalve de dan ingewikkelde houdingen en spierspanningen moet er ook rekening gehouden worden met andere details als de complexe anatomie van vleugels, de precieze jachttechnieken van elk roofdier en de specifieke vluchtreacties van elke prooi. Zelfs minieme details als de juiste pupilgrootte onder verschillende omstandigheden wil hij kloppend hebben.
  • .
  • Jeroen Verhoeff Natuurkunst Bloemen.
  • Kortom, zijn streven naar echtheid en puurheid gaat nogal ver. Daarom kopieert hij nooit foto’s van dieren in gevangenschap, zoals gebruikelijk is bij veel dierenschilders.
  • ....
  • “Voor mij zijn de verschillen tussen wilde dieren en dierentuindieren groot. De glans van de vacht, de behoedzame blik in de ogen, de essentiële  topconditie en de continue alertheid die zichtbaar is in ieder zintuig en elke spier geven wilde dieren hun ultieme schoonheid, waar de futloze, zwaarlijvige dieren in gevangenschap die prachtige eigenschappen grotendeels missen.
  • ..
  • Hij wil ook geen foto’s van dieren in het wild kopiëren, omdat “dat niets nieuws  brengt”. Daarom ontwikkelde hij zijn unieke werkwijze waarbij hij uitgaat van zelfgemaakte, flexibele modellen als basis voor zijn gefantaseerde schilderijontwerpen. Deze methode, hoewel zeer tijdrovend en veeleisend, geeft hem de mogelijkheid om zijn zelf verzonnen gebeurtenissen uitermate realistisch tot leven te wekken.
  • .Jeroen Verhoeff Natuurkunst Vogelschilderij.
  • De gewenste “essentie van wildheid” wordt mede bereikt door zijn vele ervaringen in het veld. Voor bijvoorbeeld zijn onder water schilderijen zijn de duizenden uren die hij wereldwijd in zoet en zout water gesnorkeld heeft van onschatbare waarde. Samen met zijn gebruik van vele lagen verdunde verf zorgt dat ervoor dat zijn geschilderde dieren zich ook echt ín het water bevinden. 
  • .
  • Door dit alles behoort zijn werk tot de top van de wereldwijde, originele natuurkunst.
  • .
Webdevelopment by Lucas van Dongen / Departamento B